w3c

w3c

Brak zgodności towaru z umową — postępowanie reklamacyjne konsumentów

  1. W przypadku wystąpienia braku zgodności Towaru z umową Konsument ma prawo do reklamacji w oparciu o przepisy o niezgodności towaru z umową wynikające z przepisów prawa.
  2. Sprzedawca odpowiada za zgodność świadczenia (Towaru) z umową.
  3. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia jest dłuższy.
  4. Reklamacja może został złożona przez Konsumenta:
    1. w formie pisemnej na Adres korespondencyjny Sprzedawcy;
    2. w formie elektronicznej na adres poczty elektronicznej wskazany w § 1 Regulaminu;
  5. Sprzedawca ustosunkuje się do reklamacji Kupujący niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia. Jeżeli Kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a Sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni kalendarzowych, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
  6. Celem ułatwienia sprawnej obsługi reklamacji rekomenduje się, aby Konsument podał w zgłoszeniu reklamacyjnym informacje umożliwiające Sprzedawcy zidentyfikowanie zamówienia:
    1. dane Kupującego, w tym adres e-mail lub adres korespondencyjny, umożliwiające komunikację z Kupującym, celem ustosunkowania się do zgłoszonej reklamacji,
    2. informację czy reklamacja ma być rozpatrzona na podstawie rękojmi czy gwarancji (jeśli została udzielona),
    3. dane identyfikujące zakup (datę nabycie, nr zamówienia/faktury/paragonu),
    4. dokładny opis wady oraz datę jej stwierdzenia/wykrycia,
    5. wskazanie żądania (naprawa, wymiana, obniżenie ceny, zwrot gotówki/odstąpienie).
  7. W przypadku niezgodności towaru z umową Konsument może żądać jego naprawy lub wymiany. Konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie. Przedsiębiorca odbiera od konsumenta towar na swój koszt. Jeżeli towar został zamontowany przed ujawnieniem się braku zgodności towaru z umową, przedsiębiorca demontuje towar oraz montuje go ponownie po dokonaniu naprawy lub wymiany albo zleca wykonanie tych czynności na swój koszt.
  8. Kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy gdy;
    1. przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową;
    2. przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową
    3. brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;
    4. brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania z naprawy bądź wymiany;
    5. z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
  9. Konsument nie może skorzystać z prawa odstąpienia od umowy jeśli brak zgodności towaru z umową jest nieistotny.
  10. Jeżeli brak zgodności z umową dotyczy jedynie niektórych towarów dostarczonych na podstawie umowy konsument może odstąpić od umowy jedynie w odniesieniu do tych towarów, a także w odniesieniu do innych towarów nabytych przez konsumenta wraz z towarami niezgodnymi z umową, jeżeli nie można rozsądnie oczekiwać, aby konsument zgodził się zatrzymać wyłącznie towary zgodne z umową.
  11. W razie odstąpienia od umowy konsument niezwłocznie zwraca towar przedsiębiorcy na jego koszt.
  12. Sprzedawca zwraca Konsumentowi kwoty należne w skutek skorzystania przez niego z prawa obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy — niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od:
    1. w przypadku oświadczenia o obniżeniu ceny — od dnia otrzymania oświadczenia o obniżeniu ceny,
    2. zaś w przypadku oświadczenia o odstąpieniu od umowy – od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.
  13. Sprzedawane towary objęte mogą być gwarancją producenta bądź dystrybutora. Informacje o tym każdorazowo uwidocznione są w treści oferty. Kupujący uprawnienia z tytułu gwarancji powinien wykonywać zgodnie z warunkami zamieszczonymi w karcie gwarancyjnej (oświadczeniu gwarancyjnym). W przypadku bliższych informacji dotyczących gwarancji prosimy o kontakt ze Sprzedawcą.

Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość

  1. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny.
  2. Bieg terminu rozpoczyna się od dnia objęcia towarów przez Konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku:
    1. umowy, która obejmuje wiele towarów, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach — od objęcia w posiadanie ostatniego towaru, partii lub części;
    2. umowy regularnego dostarczania Towarów przez oznaczony czas — od objęcia w posiadanie pierwszego z towarów;
    3. w przypadku innych umów — od dnia ich zawarcia;
  3. Konsument może odstąpić od Umowy sprzedaży składając oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
  4. Konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy w dowolnej formie. W szczególności może złożyć oświadczenie:
    1. w formie pisemnej na adres korespondencyjny Sprzedawcy,
    2. drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej Sprzedawcy wskazane w § 1 Regulaminu.

Konsument może skorzystać z wzoru formularza odstąpienia od umowy stanowiącego załącznik do Regulaminu oraz załącznik do ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta.

  1. Sprzedawca potwierdza niezwłocznie otrzymanie od Konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy złożonego w formie elektronicznej — na adres, z którego oświadczenie to otrzymał.
  2. Wraz ze skutecznym odstąpieniem od umowy:
    1. Umowę uważa się za niezawartą;
    2. Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia Konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić Konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy (z wyjątkiem dodatkowych kosztów wynikających z wybranego przez Konsumenta innego niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia towaru w Sklepie internetowym); Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu płatności, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami
    3. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze towar od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania towar z powrotem lub dostarczenia dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej;
    4. Konsument ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym odstąpił od Umowy Sprzedaży zwrócić towar Sprzedawcy lub przekazać upoważnionej przez niego osobie. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie towaru przed jego upływem;
    5. Konsument ponosi bezpośrednie koszty zwrotu towaru;
    6. Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości towaru będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania.
  3. Konsument powinien zwrócić towar w terminie, o którym mowa w art. 34 ustawy o prawach konsumenta (14 dni) — na Adres do zwrotów, o którym mowa w § 1 Regulaminu.
  4. Gdy ze względu na charakter Towaru nie może on zostać odesłany w zwykłym trybie pocztą, informacja o tym, a także o kosztach zwrotu Towaru, będzie się znajdować w opisie Towaru w Sklepie internetowym. Koszty te ponosi Kupujący.
  5. Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów:
    1. o świadczenie usług, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy, i przyjął to do wiadomości;
    2. w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy;
    3. w której przedmiotem świadczenia jest towar nieprefabrykowany, wyprodukowany według specyfikacji konsumenta lub służący zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb;
    4. w której przedmiotem świadczenia jest towar ulegający szybkiemu zepsuciu lub mający krótki termin przydatności do użycia;
    5. w której przedmiotem świadczenia jest towar dostarczany w zapieczętowanym opakowaniu, którego po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
    6. w której przedmiotem świadczenia są towary, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi towarami;
    7. w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli;
    8. w której konsument wyraźnie żądał, aby przedsiębiorca do niego przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji; jeżeli przedsiębiorca świadczy dodatkowo inne usługi niż te, których wykonania konsument żądał, lub dostarcza towary inne niż części zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi w odniesieniu do dodatkowych usług lub towarów;
    9. w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
    10. o dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy o prenumeratę;
    11. zawartej w drodze aukcji publicznej;
    12. o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu towarów, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;
    13. o dostarczanie treści cyfrowych niedostarczanych na nośniku materialnym, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, jeżeli przedsiębiorca rozpoczął świadczenie za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy, i przyjął to do wiadomości, a przedsiębiorca przekazał konsumentowi potwierdzenie, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2 albo art. 21 ust. 1;
    14. oświadczenie usług, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, w przypadku których konsument wyraźnie zażądał od przedsiębiorcy, aby przyjechał do niego w celu dokonania naprawy, a usługa została już w pełni wykonana za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta.
  6. Zapisy niniejszego działu stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich

  1. Konsument może skorzystać z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i rozwiązywania sporów.
  2. Konsument może uzyskać nieodpłatnie pomoc w rozwiązaniu zaistniałego sporu pomiędzy nim a Sprzedawcą:
    1. u Powiatowego (Miejskiego) Rzecznika Praw Konsumentów,
    2. u Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej,
    3. w punkcie kontaktowym przy Prezesie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (adres korespondencyjny: Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-030 Warszawa, telefon: 22 55 60 333, email: kontakt.adr@uokik.gov.pl),
    4. u organizacji społecznych do których celów statutowych należy rozwiązywanie sporów konsumenckich jak również instytucji wpisanych do Rejestru podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich – dostępnego na stronie http://polubowne.uokik.gov.pl  
    5. u stałego polubownego sądu konsumenckiego działającego przy wojewódzkim inspektorze Inspekcji Handlowej z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu wynikłego z zawartej umowy;
    6. korzystając z unijnej platformy internetowej ODR, dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/ .
  3. Sprzedawca wyraża zgodę na pozasądowe rozwiązywanie sporów z konsumentami w trybie określonym w ustawie z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: